top of page

Van waarom naar waarom wíj: positionering voor de praktijkfase (deel 2)

Je klanten snappen het nu wel. Maar snappen ze jou ook?

In de beginfase moest je vooral uitleggen wat je technologie doet.

Nu weten de meeste stakeholders in jouw domein dat wél.


Ze zien de categorie ontstaan. Ze vergelijken spelers. Ze vragen offertes.

Kortom: het speelveld is volwassen geworden.


Dan komt de échte positioneringsvraag:


“Waarom wíj, en niet een ander?”



De overgang van category education naar competitive proof

Category education draait om relevantie:

• Waarom deze technologie belangrijk is.

• Welke maatschappelijke of operationele problemen het oplost.


Competitive proof draait om differentiatie:

• Waarom jullie aanpak beter, veiliger, goedkoper of schaalbaarder is.

• En waarom een klant minder risico loopt met jullie oplossing.


De meeste scale-ups blijven te lang hangen in dat eerste.

Ze blijven “de markt opleiden”, terwijl die allang les gehad heeft.



Hoe je ‘waarom wij’ formuleert zonder borstklopperij

Gebruik de PABR-structuur:

1. Probleem – benoem herkenbaar de operationele pijn bij de klant.

2. Aanpak – beschrijf hoe jullie technologie dat anders oplossen.

3. Bewijs – toon data of derde-partij verificatie.

4. Risico-mitigatie – laat zien dat implementatie beheersbaar is.


Je claimt dus niet “wij zijn de slimste”, maar “wij leveren 20% minder downtime onder omstandigheden X, gevalideerd door Y.”



Concrete oefening: je eigen ‘waarom wij’-zin

“Wij helpen [doelgroep] om [concreet resultaat] te behalen door [uniek mechanisme], onder [voorwaarden].”

Voorbeeld:


“Wij helpen batterijproducenten om de energiedichtheid met 40% te verhogen door siliciumanodes met gecontroleerde porositeit, zonder extra capex.”


Zodra je dit zinnetje helder hebt, valt je hele communicatiestructuur op z’n plek.



Volgende deel:


➡️ Deel 3 – De kracht van use-cases: van pilotdata naar verkoopverhaal


Hoe je van technische testresultaten overtuigende commerciële content maakt.


👉 Wil je samen je “waarom wij” aanscherpen? Plan een sessie.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page